OkosBlog

Hogyan vásárolj okosan webáruházból? Pár tipp amire érdemes figyelni

Csongor
2019.10.07 15:46


Napi szinten emberek milliói vásárolnak valamit online. Az e-kereskedelem világ- és hazai szinten is folyamatosan fejlődik. Egyre több ember döbben rá arra, hogy igazából már nem kell elhagynunk otthonunk kényelmét, hiszen egy kényelmes kanapéban üldögélve, kávét szürcsölgetve, kis túlzással bármit beszerezhetünk pár gombnyomással. Az egyre nagyobb kereslet -ahogy az lenni szokott- egyre nagyobb kínálatot is generál, ebben a kínálatban viszont sajnos nem mindenki játszik a “fair play” szellemében. 

Ha te ezt a cikket olvasod, valószínűleg épp online vásárlás előtt állsz. Most megmutatjuk neked, hogyan állapíthatod meg egy cégről szerintünk hogy megbízható-e, és mik azok az apró kis tényezők, amik segítségével kiszűrheted a csaló webáruházakat.

1. SSL

Minden webshop érzékeny adatokat kezel (hitelkártya-adatok, otthoni címek, stb…), ezért az SSL titkosítás elengedhetetlen. Az SSL kapcsolat nélküli honlapoknál ezek az adatok titkosítatlanul kerülnek továbbításra a két fél között, ezért bárki aki tudja hogyan kell ezt az információt megszerezni, egyszerűen ellophatja védett adatainkat. A legelső dolog tehát amit muszáj megnézned egy webáruháznál, az URL (web cím) első 5 karaktere.

Biztonságos: "https://". Nem biztonságos: "http://". A modern böngészők többsége ezt jelezni is szokta:

2. Alapvető információk

Gyanúra adhat okot, ha nem találsz az oldalon alapvető információkat arról, hogy milyen cégtől is veszed pontosan a terméket, szolgáltatást, hogyan lehet velük felvenni a kapcsolatot, mikor alapultak. Ha egy csaló webshoptól rendeltél, jó eséllyel nem kapsz ÁFÁ-s számlát sem, maximum egy szállítólevéllel próbálják megnyugtatni a lelkedet. Azt se feledd el, hogy egy megbízható webáruház mindig feltünteti a szolgáltatási feltételeit és az adatvédelmi irányelveit.

3. Biztonságos fizetés

Keress az oldalon Visa, MasterCard, Maestro, American Express logókat, hiszen ezek a pénzügyi intézmények csak megbízható, előzetes pénzügyi átvilágítást követően kötnek szerződést partnereikkel. Akiben ők megbíznak, abban nagy valószínűséggel te is megbízhatsz. 

    4. Árösszehasonlító oldalak

    Számos olyan oldal létezik külföldön és hazánkban egyaránt, ahol azon felül, hogy a különböző webshopok egy bizonyos termékre adott árát összehasonlíthatod, hasznos véleményeket is olvashatsz az eladók hozzáállásáról, precizitásáról és összességében a szolgáltatás minőségéről. Szánj erre időt, hiszen amellett, hogy spórolhatsz, egyúttal meg is nyugodhatsz, hogy megbízható helyről rendeltél.

    Hazai példa ilyen árösszehasonlító oldalakra:

    Árukereső.huÁrgép.huOlcsóbbat.hu

    5. Google

    A Google jó barátunk, tartja a modern szólás-mondás. Ez jelen esetben is igaz, hiszen a techóriás elég jól sorolja hátra a megbízhatatlan weboldalakat. “Gúglizd be” a kiválasztott webáruházat és már láthatod is a Google review-kat, ami szintén segíthet téged a döntésben.

    6. Céginfo

    Ha nagyon alapos akarsz lenni, akkor keresd ki a webshop impresszumából a mögötte álló cég nevét, majd nézz utána a vállalkozásnak olyan oldalakon, ahol a pénzügyi eredményeiket, adószámukat, székhelyüket, tulajdonosaikat is láthatod. Ellenőrizd le hogy az adatok a webshopon feltüntetett adatokkal megegyeznek-e, mert ha nem, az aggodalomra adhat okot.

    Hazai példák: Ceginformacio.hu, Nemzeticegtar.hu

    7. Közösségi média

    Az elégedetlen ügyfelek sok esetben a közösségi médiához fordulnak utolsó mentsvárként. Keresd fel a webshop valamelyik közösségi média oldalát, olvasd el az összes véleményt, majd nézd meg, hogy az esetleges panaszokra miként reagált a webshop. Ha nem reagálnak a negatív tapasztalatokra, akkor számukra nem fontos az ügyfél és a jó hírnév. Vess egy pillantást az oldal értékelésére is. 3 csillagos átlag alatt már gondold át jó alaposan, hogy tényleg tőlük akarsz-e vásárolni.

    8. Vedd fel velük a kapcsolatot és kérdezz!

    Amelyik webshop számára fontos az ügyfél-elégedettség, az bizony még örülni is fog kérdéseidnek, hiszen ők is a visszajelzésekből tudnak tovább fejlődni, építkezni.

    Ebből adódóan írj nyugodtan nekik és figyeld meg a reakciójukat! 

    Egy ügyfélközpontú webshop általában 24 órán belül válaszolni fog neked, a válasz stílusa és hangvétele pedig segítőkész, tiszteletteljes lesz. A kérdésedre teljes mértékben kielégítő választ szolgáltatnak, valamint nem kifogásokat keresnek majd, hanem megoldást a problémádra. :)

    Változik a világ, és változunk mi is. Szerinted milyen egy jó webshop? Segíts meghatározni hogy milyen irányba menjünk tovább. Oszdd meg velünk tapasztalataidat Te is Facebook oldalunkon, mert érdekel minket a véleményed!